Խ. Աբովյանը Էջմիածնի վանքում

Էջմի­ած­նի վանական դպրոցը, որի հիմնադիրը Մեսրոպ Մաշտոցն էր, Հայաստա­նում ­­հնագույն ուսումնական հաստատությունն էր։ Խ. Աբովյանի ծնողները երազում էին, որպեսզի իրենց որդին ուսյալ լինի, իսկ ապագայում դառնա ազդեցիկ հոգևորական: Նրանք հույսեր էին կապ­ում Էջմիածնի վանքի ազդեցիկ հոգևո­րականներ՝ կաթողիկոս Եփրեմ Ձորա­գեղցու և Անտոն Մուղնեցի արքե­պիսկոպոսի հետ, որոնք Աբովյանների հեռավոր ազգա­կան­ներից էին։ Նրանց օգնու­թյամբ Խաչատուրը դառնալու էր ուսյալ վանա­կան։ 1814 թ.  9 տարեկան Խաչատուրն ընդունվում է Էջմիածնի հոգևոր դպրոցը։

Վանքը մի ինքնամփոփ աշխարհ էր՝ իր օրենքներով ու կանոններով։ Խաչատուրի խնամակալն արքեպիսկոպոս Անտոն Մուղնեցին էր, ով իր երեխայի նման սիրեց Խաչատուրին և ոչինչ չխնայեց նրան կրթելու ու դաստիա­րակելու համար։ Արտա­կարգ հիշողության և ընդունակությունների շնորհիվ, յուրաց­նելով ժամագիրքը, Շարա­կանը և Նարեկը, կարճ ժամանակում Խաչատուրը դառնում է վարժարանի առաջավոր սաներից մեկը։ ­Այդուհանդերձ պատանին չէր կարողանում համակերպ­վել վանական դպրո­ցի խիստ ու հակամանկավարժական կանոններին և փախչելու մի քանի անհաջող փորձ է կատարում։ Չնայած այդ ամենին, Խ. Աբովյանը երախտագիտու­թյամբ է հիշում իր ուսում­նառության տարի­ները. «Էջմիածինը չէ՞ր միթե, որ ես իմ կյանքում առաջին անգամ ճանաչեցի աշ­խարհը, որ չնայած էությամբ միապաղաղ, բայց լի էր բազմազան տեսարաններով, զգայություն­ներով և՛ սրտակեղեք և՛ հոգեպարար և՛ սարսափելի և՛ հաճելի իրադար­ձություն­ներով, որ ես ապրել եմ ինը տարեկանից սկսած…»։ Էջմիած­նում հինգ տարի ուսա­նելուց հետո Անտոն Մուղնեցու միջնորդությամբ, 1819 թ. Աբով­յանը գնում է Հաղպատի վանք, իսկ եր­կու ամիս անց՝ տեղափոխվում է Թիֆլիս, որտեղ ընդունվում է մանկավարժ Պողոս վարդապետի դպրոցը և սովորում երկու տարի։

Խ. Աբովյանը Ներսիսյան դպրոցում

Առաջին մարդը, ով լրջորեն զբաղվեց վիրահայոց լուսավորության գործով, Ներսես Աշտարակեցին էր, ում ջանքերով էլ 1824 թ. Թիֆլիսում հիմնադրվում է Ներսիսյան դպրո­ցը, որտեղ նույն թվականի դեկտեմբերի 1-ից իր ուսումն է շարունակում Խ. Աբովյանը£

Ներսես Աշտարակեցու հրավերով Մոսկվայի Լազարյան ճեմարանից Ներսիսյան դպրոց տեղափոխվեցին ժամանակի նշանավոր մանկավարժ ու հասա­րա­կական գործիչ Հարություն Ալամդարյանը և մի քանի փորձառու ուսուցիչներ։ Նրանց գալը նշանա­կալից իրադարձություն էր դպրոցի և մասնավորապես Աբովյանի կյանքում։ Ներսիսյան դպրոցում ուսանելու տարինե­րին Աբովյանը ապրել է Տափի­թաղի նշանավոր վանքում։ Աբովյանը Ներ­սիսյան դպրոցի լավագույն և առաջադեմ աշակերտ­ներից մեկն էր: Անտոն Մուղնեցուն գրած նամակում Ն. Աշտարակեցին Խաչատուրին անվանում է «աշակերտների պարագլուխ», իսկ որպես քաջալե­րանք նրա համար կարել են տալիս նոր չուխա։

Ներսիսյան դպրոցում կրոնագիտական առարկաներից բացի ուսանում էին հայերեն, պարսկերեն, ռուսերեն, աշխարհագրություն, պատմություն, ճարտասանություն, տրամա­բա­նություն և այլ առարկաներ։ Խ. Աբովյանը ոչ միայն ուսուցիչ­ների, այլև ըն­կեր­ների սիրելին էր։ Հատկապես նկատելի էր նրա մտերմությունը Առաքել Արա­րատյանի, Հովհաննես Շերմազանի Վարդանյանցի և Ստեփանոս Եսայան Նազար­յանցի հետ։ Ներսիսյան դպրոցում Աբովյանը սովորում է մինչև 1826 թվականը:

Ուսումը Մխիթարյան Միաբանությունում շարունակելու մտադրությամբ Աբով­յա­նը գնում է Հաղ­պատ՝ կաթողիկոսից թույլտվություն ստանալու, սակայն նրա նպատակը չիրա­կանացավ:

Աբովյանը Դորպատի համալսարանի ուսանող

Արարատյան վերելքը բեկումնային եղավ Աբովյանի կյանքում։ Արշավախմբի հետ անցկացրած օրերին Աբովյանը հայտնում է Պարրոտին իր ցանկությունը՝ սովորել եվրոպական որևէ առաջավոր համալսարանում: Պրոֆեսորը խոստանում է օգնել։ Ֆ. Պարրոտի աջակցությամբ և նրա հոր՝ Գեորգ Պարրոտի միջնորդությամբ Խ. Աբովյանը 1830-1836 թթ. սովորում է Դորպատի համալսարանում: Դասընթացները սկսելու համար Աբովյանը ձեռնամուխ եղավ գերմաներեն լեզվի ուսուցմանը: Հինգ ամիսների ընթացքում, Աբովյանը տիրապետելով գերմաներենին, որպես ազատ ունկնդիր հաճախում է համալսարան: Նա լսում է դասախոսություններ աշխարհագրությունից, հոգեբանությունից, համաշխարհային պատմությունից, եվրոպական գրականությունից, տրամաբանությունից, ուսումնասիրում է մարդաբանություն, բնագիտություն, բուսաբանություն, երկրագործություն, երկրաչափություն, տիեզերագիտություն, աստղագիտություն մաթեմատիկա, ֆիզիկա, վիրաբուժություն, հաճախում է երաժշտության դասերի, սովորում է նվագել շրթհարմոն, կլավիր, ջութակ, կիթառ, սովորում է մի շարք օտար լեզուներ՝ լատիներեն, անգլերեն, ֆրանսերեն, հունարեն: Դորպատից վերադառնալիս նա տիրապետում էր մոտ  տասը օտար լեզուների (գերմաներեն, լատիներեն, անգլերեն, ֆրանսերեն, հունարեն, ռուսերեն, պարսկերեն, քրդերեն, վրացերեն, թուրքերեն): Աբովյանին նախապատրաստելով հայության համար ուսուցչի ու դաստիարակի կոչման՝ Պարրոտը չէր սահմանափակվում միայն տեսական առարկաներով, համալսարանական դասախոսություններով: Նա պարտադիր էր համարում, որ իր սանը, ինչպես հարկն է, լրջորեն սովորի նաև անհրաժեշտ արհեստներ՝ դրա համար դիմելով քաղաքի առաջնակարգ վարպետների օգնությանը: Աբովյանը աստիճանաբար սովորել է ապակեգործություն, կազմարարություն, ասեղնագործություն, հացթուխություն, ճակնդեղից շաքար պատրաստելու եղանակը, վիմատպություն, ձեռագրերի պատճե­նահանման եղանակներ և այլն: Դորպատյան հինգ տար­իների ըն­թաց­քում Աբովյանը յուրացրեց համակող­մա­նի գիտելիքներ, ինչը նրա հումա­նիս­տական աշ­խար­հայեցողության հիմքը դարձավ։ Դոր­պա­տում ծանոթացավ եվրո­պա­կան վարք ու բարքին, մշակույթին, շրջագայեց մերձ­բալթ­յան երկրներում, ինչպես նաև Մոսկվա և Պե­տեր­բուրգ քաղաքներում։ Շնորհիվ իր ջանասիրության, եռանդի և ընդունակություն­ների, Աբովյանը վայելում է պրոֆեսորների սերն ու համակրանքը։ Նա եղել է Դորպատի մտավորականության ցանկալի հյուրը: Նրան դիմում էին «Լիբեր Արմենիեր» /սիրելի հայ/ բառերով: Աբովյանը ստանալով մանկավարժի որակավորում, 1836թ-ի հունվարի կեսերին բռնում է հայրենիք վերադարձի ճանապարհը։ Դորպատյան ուսումնառության 5 տարիները Աբովյանի համար դարձավ հոգևոր վերածննդի ժամանակաշրջան: Այսպիսով, ավարտելով ուսումը, Աբովյանը հայրենիք է վերադառնում որպես առաջադեմ գաղափարների, եվրոպական մտքի տեր լուսավորիչ, գրող և մանկավարժ, ով իր  գիտելիքները, փորձն ու հմտությունը պետք է ծառայեցներ հայրենի ժողովրդի լուսավորության, հոգևոր ու տնտեսական կյանքի վերափոխմանը գործադրելու, հայրենակիցների շրջանում ապրելու և աշխատելու համար: